Konkava utseenden i Sverige
Gillar
du ”stance” looken? Många gillar det utseendet i Sverige. Såna här fälgar drar
till sig uppmärksamhet pga den coola looken, att bära såna här fälgar kräver
förutom pengar en riktigt fin bil. Vi har något liknande som vi kallar för ABS355
det är en konkav fälg med en viss ”stance” effekt, googlar du exempelvis stance
wheels så kommer du att se många aktörer men klickar du på någon av dessa så
kommer du till helt vanliga fälgsidor, varför?
Jo, Snygga stanced fälgar är en väldigt amerikansk grej och det är inte många som erbjuder
såna här fälgar, vår fälg som är Sveriges mest konkavaste fälg går från 1999kr
och uppåt.
Vanliga hederliga hjul och däck har
funnits i över hundra år, däcket skapades för många år sen. Ända sen däcket
skapades så har människor velat utveckla olika hjul och däck. Idag vill
företagen som utvecklar fälgar sätta trender för att vara först med någonting
häftigt så kallade ”customized wheels” det är fälgar som man skapat från
grunden. En sådan fälg är skapad för att attrahera blickar, vara säker,
billigare och häftigare än en original fälg.
Att köra med oni-camber utseendet
Det ser väldigt häftigt ut, inte
direkt hälsosamt för bilens komponenter vilket vi kommer att förklara nedan.
Först och främst så finns det två
saker som kallas för positive camber och negative camber, en positiv camber ser ut så här:
En negativ camber ser
ut så här:
Oni-camber
looken sänker bilens kropp så mycket som möjligt, några av dessa fordon kan
till och med sänkas ännu mer vid ett stillastående skede än vad som är möjligt.
Att sänka en bil för mycket kan skapa en negative camber och skada de
rekommenderade fabriksinställningarna.
Vissa
fordon medger justerbar camber genom att vrida en bult med en stor bricka. Brickan är förskjuten/excentrisk så att det går att vrida.
Kontroll
vapen eller A-armar är också platser för kullederna. Om en styrarm kan utformas för att medge kulleden en viss
justerbarhet kan camber ändras genom att effektivt förflytta toppen av däcket
in och ut.
Vissa
fordon använder styrstavar i stället för A-armar. Vissa biltillverkare kommer
också hänvisa till dessa som parallellstag, styrstavar, etc. Syftet är alltid
densamma: att lokalisera upphängningspunkter, och därmed säkra den exakta
platsen av hjulet / däcket.
Slutplädering:
Ska du
sänka bilen så bör du tänka på att inte bryta mot lagen, det är snyggt men
inget vi rekommenderar dig att göra. Anledning? Det är inte rekommenderat av
biltillverkarna.
Med vänliga hälsningar
Johan Andersson
Med reservationer för fel, copyright och bilder tagna med tillstånd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar