fredag 8 april 2016

Allt om sommardäck på ett blad, lär dig allt på 4 minuter!

Sommardäck 
Sommardäck är den benämning på däcken som ska sitta på din bil när det inte råder vinterväglag. Lagen säger även att du enbart får ha på dina vinterdäck mellan 1 december till den 31 mars och dina dubbdäck får sitta på mellan 1 oktober och 15 april. Datumen där emellan är det alltså sommardäck som gäller.  Nya däck bör ha ett mönsterdjup på 8-9 mm och det minst tillåtna mönsterdjupet du får ha på dina sommardäck är 1,6 mm. Om de är under detta så bör du investera i nya däck. Helst bör det ligga på 3 mm om du vill undvika vattenplaning. När du byter till sommardäck är det viktigt att du byter alla fyra däck på en och samma gång.  Eller åtminstone byter båda däck på samma axel. Byter du bara ett däck så försämras köregenskaperna. Du får inte blanda sommardäck och vinterdäck, utan ska ha samma sorts däck runt om på din bil. Det finns dock ett undantag och det är om du får punktering. Du får då använda ett sommarreservdäck tillsammans med vinterdäcken för att köra till närmsta verkstad. När du inte använder dina sommardäck (eller vinterdäck) se till att förvara dem på rätt sätt. Gärna på ett däckhotell
Sommardäcks olika egenskaper 
Det finns idag mängder av däcktillverkare och därmed flertalet sommardäck. Många gånger besitter de liknande egenskaper. Dock är vissa av dem tillverkade för specifika ändamål. Ett sommardäck kan vara konstruerat att fungera bättre för att motverka vattenplaningar och så vidare. Det finns även sommardäck i olika prisklasser. Det bästa är att jämföra olika däck mot varandra för att hitta det däck med de egenskaper som just du vill ha till din bil. Du kan välja mellan flera olika däcktillverkare så som Goodyear, Nokian, Michelin och Pirelli för att nämna några. 
Året runt däck – allrounddäck eller sommardäck? 
Det är tillåtet att köra på så kallade allrounddäck året om. Dessa kallas även för friktionsdäck eller dubbfria däck. Sådana här däck som har tillräckliga egenskaper för att bli godkända som vinterdäck är dock inte särskilt säkra på sommarväglag. Det beror på att de har ett annat däckmönster samt att de fungerar mycket sämre om du skulle få vattenplaning. Ett sådant här däck har även en längre bromssträcka på både vått och torrt underlag om man jämför dem med vanliga sommardäck. Ett allrounddäck har även en mjukare gummiblandning. Denna slits ut mycket snabbare under varma sommardagar. Om du vill vara garanterad säker ute på vägarna i sommar så ska du satsa på att byta till bra sommardäck. 
Varför ska man byta till sommardäck? 
Sommardäck är de däck som används störst del av ett år. Dessa har en annorlunda gummiblandning mot vad ett vinterdäck har. De är därmed mer känsliga för temperaturer och kan hårdna om det blir för kallt ute. Det i sin tur påverkar bilens prestanda. Detta är anledningen till att vi har en lag som säger att det är förbjudet att använda sommardäck under vinterhalvåret. 
Byta till sommardäck själv eller lämna in? 
Så fort det är tillåtet att byta till sommardäck så brukar var och varannan verkstad eller däckhandlare bli fullbokade då alla vill byta ungefär samtidigt. Om du inte bokat i tid och inte får en tid så kan du byta till sommardäck själv. Det är inte så svårt att skifta däck. 

Om du väljer att byta dina däck själv så tänk på följande; 

  • Ställ din bil på ett plant underlag med en växel ilagd och handbromsen åtdragen. 
  • Se till att börja lossa på hjulbultarna innan du hissar upp bilen så går det lättare. 
  • Använd en bra domkraft för högre säkerhet – inte den som du har i bilen för däckbyte i nödfall, då de ofta är av sämre kvalitet. 
  • Sätt alltid de däck som har bästa mönstret bak på bilen för att få bäst grepp vid kraftiga inbromsningar. 
  • Fyll på luft så att du ligger på det rekommenderade trycket eller upp till 0.2 bar över. 
  • Still att däcken är rena och fria från stenar eller andra föremål som kan ha fastnat i dem. 
  • Handlar du allt på ABS Wheels så får du det färdigmonterat innan utleverans.
Att kontrollera däcktrycket efter att du har bytt är viktigt. Detta för att dels spara bränsle när du kör men även för att du ska få bra köregenskaper. Dina däck får dessutom längre livslängd med rätt lufttryck. 

Inga kommentarer: